Det snygga träningssetet från Kari Traa passar perfekt för hård träning.

Boosta din kaloriförbränning med styrketräning

Vad är bäst om du vill sätta fart på kaloriförbränningen? Cardio eller styrketräning? Prova att kombinera båda två för att boosta ditt resultat.

28 juni 2016

Den rätta outfiten till den hårda träningen

När du vill förbränna kalorier är det viktigt att du har koll på din kost. Det är viktigt ha en bra kostplan om du vill säkra dig en god överblick över hur mycket du intar och hur mycket du förbränner. När du har ordnat det är det självklart relevant att ta reda på hur du får ut så mycket som möjligt av din träning.

 

En kombination av styrka och cardio

Fler och fler väljer att komplettera den välkända cardioträningen med styrketräning, och det är ingen dålig idé eftersom det både ger omväxling och skapar goda förutsättningar för förbränning. För även om du inte är ute efter att blir stor och stark, utan hellre vill bli av med några extrakilon, så kan styrketräning vara väldigt bra sätt att uppnå ditt mål. Här har högintensiva träningsformer där du både kör igenom musklerna ordentligt och verkligen får upp pulsen blivit riktigt populära.

 

Större muskler = högre förbränning

När styrketräning smyger sig in i programmet hos många som vill gå ned i vikt, hänger det ihop med det faktum att muskelmassa kan ha avgörande betydelse för förbränningen. På den punkten har män en liten fördel, men även kvinnor kan dra nytta av det. Ju större muskelmassa du har, desto lättare har kroppen att förbränna kalorier. Hård och intensiv träning bidrar också till att öka efterförbränningen avsevärt. Det betyder att din kropp fortsätter förbränna under längre tid efter avslutad träning än om du t.ex. hade tagit en löptur i måttligt tempo.

Vilken relation finns mellan svett och fettförbränning?

Efterförbränning kan göra stor skillnad

När vi pratar om efterförbränning pratar vi om den tidsperiod efter att du tränat färdigt som kroppen fortsätter förbränningen. Undersökningar har visat att högintensiv träning som fokuserar på både styrka och kardiovaskulär träning kan ge en efterförbränning som vara i upp till två dygn. Förbränningen minskar självklart gradvis, men varar generellt längre än om du uteslutande hade kört cardioträning. Du får alltså massa förbränning ”gratis”, och det är ju inte helt fel.

Notera att du endast kan få en så hög efterförbränning om du tränar med hög intensitet på en nivå där du inte klarar av att säga hela meningar under träningen.

 

Perfekt för hårda och svettiga träningspass

Det nya träningssetet från Kari Traa är perfekt om du funderar på att prova på högintensiv träning eller redan har fastnat för det. Just nu kan du få det tillsammans med I FORM. Det är sytt i ett snabbtorkande och andningsbart material som ger dig optimal komfort. Perfekt för träningspass där pulsen verkligen höjs. Eftersom topp och tights är små i storleken rekommenderar vi att du väljer en storlek större än du brukar.

Finns i stl. S, M, L och XL.

Du kan få setet från Kari Traa tillsammans med I FORM här.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar