7 mentala effekter av styrketräning
Styrketräning

Lyfter du vikter, lyfter du också ditt humör, din energinivå och din intelligens. 

© iStock

7 mentala effekter av styrketräning

Visste du att styrketräning påverkar din intelligens? Kolla också in 6 andra psykologiska och mentala effekter du får av styrketräning!

3 februari 2016 av Karen Lyager Horve
 

När du pressar dina muskler med squats, push-ups och plankövningar är det inte bara dina muskler som får glädje av det. Du blir också starkare mentalt och intellektuellt. Du lyfter ditt humör, din självkänsla, ditt välbefinnande och din intelligens till nya höjder, fastslår ny forskning. 

 

1. Du blir på bättre humör

Du behöver inte maxa pulsen för att få större mentalt välbefinnande efter träning. Den effekten kan du även få av att lyfta vikter, visar en turkisk studie. De deltagare som styrketränade tre dagar i veckan i sju veckor mådde mycket bättre än kontrollgruppen som inte rörde på sig alls.

 

2. Du känner dig smart och kompetent

Med styrketräning får du snabbt konkreta resultat. Redan efter första styrkepasset kan du märka skillnaden på musklerna. Efter några få veckor kan du också märka skillnad. Du kan lyfta allt tyngre vikter och plötsligt kan du jonglera runt på tunga möbler och lyfta sovande barn som du tidigare behövde hjälp med att flytta. 

 

3. Du stärker din praktiska intelligens

Medan kretsloppsträning särskilt stärker din analytiska förmåga, visar en ny italiensk undersökning att styrketräning ökar din kapacietet att klara praktiska uppgifter – och bli bättre på dem. Styrketräning förbättrar också minnet.

 

4. Du laddar upp hjärnan

För att styrketräna ordentligt måste du hålla fokus på att göra övningarna korrekt, räkna dem och gå in för att klara de sista, stenhårda repetitionerna. Om du är inne i en stressig period med mycket multitasking, verkar träningspasset därför som ett välkommet andningshål för din trötta hjärna.

 

5. Du trivs bättre med din kropp

Två styrketräningspass i veckan i 10 veckor ger kvinnor en mycket mer positiv bild av den egna kroppen, visar en undersökning från Cornell University i New York. Kvinnorna i undersökningen upplevde också att de fick mer lust att använda kroppen till vardags – och större glädje i att röra på sig. 

 

6. Du sover bättre på natten

Om du lyfter tunga vikter är chansen större att du vaknar pigg på morgonen. I en studie med deprimerade människor med sömnproblem sov de 30 procent bättre efter 8–10 veckor med regelbunden styrketräning.

 

7. Du sluter fred med din vikt

När du börjar styrketräna kommer du att gå upp i vikt för att du bygger muskelvävnad, som är tyngre än fett. Men samtidigt kommer dina jeans att sitta lösare för att din fettprocent minskar och du blir mindre. Kvinnor som i åratal använt badrumsvågens siffror som "facit" på hälsa, upplever att det blir mindre viktigt för dem att väga sig för att de har blivit starkare och fettets nya fördelning över kroppen betyder mer än antalet kilon. Plötsligt blir det mer konkret att vikt och BMI inte alltid avspeglar om man är vältrimmad eller lönnfet.

Men om du blir extrem med din träning är det en annan sak. En del kvinnor blir i det närmaste besatta av att bygga muskelmassa och pressa ner fettprocenten. Många bikinifitness-atleter som har en fettprocent på under 10 riskerar t ex att få kaos bland hormonerna. Menstruationerna försvinner, energi, humör och koncentration störtdyker – och risken för hjärtsjukdom och benskörhet ökar.

Håll dig till förnuftiga träningsmängder, ät bra och näringsrik mat och vila tillräckligt. Så hamnar du i en positiv cirkel som ger dig massor av mental energi.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar