Kvinna ligger på knä, vattenflaska, kettlebell.


© wichmann+bendtsen

6 effektiva övningar som boostar din förbränning

Öka förbränningen med det här effektiva träningsprogrammet, där du ökar muskelmassan och förbränner dina fettdepåer, som gör dig till en mer vältrimmad version av dig själv.

6 juni 2016 av Marianne Korsgaard

Så uppnår du maximal förbränning 

Vill du öka muskelmassan i förhållande till ditt kroppsfett ska du fokusera på att uppnå maximal förbränning. Därför består ditt program både av styrke- och konditionsträning.

Styrketräning

När du styrketränar, ökar du muskelmassan. Ju större muskelmassa, desto högre förbränning. De 6 utvalda övningarna är alla helkroppsövningar, som har fokus på att träna flest muskler samtidigt, inte minst de stora muskelgrupperna som ben, rumpa och core, vilket ger maximal effekt.

Så ska du träna för att öka din förbränning

Gör alla 6 övningarna 15 gånger, så snabbt du kan utan paus. Gör en kort paus på 1 minut och börja om. Du ska totalt göra 5 rundor och när du är klar ska du vara helt utmattad. Är du inte det så gör ett par extra rundor. Kom ihåg att värma upp.

Burpees är en av de övningar där du maximerar din förbränning och ökar din muskelmassa i förhållande till ditt kroppsfett. Men har du koll på tekniken? Få det här!

Konditionsträning

Konditionsträningen ska se till att du förbränner extra kalorier. Under konditionsträningen ska du hålla måttlig till hög intensitet, där pulsen kommer upp ordentligt. Du ska inte kunna föra ett normalt samtal under tiden.

Så ska du träna för ökad förbränning

Du bestämmer själv vilken form du väljer. Löpning, cykling och träning i roddmaskin eller på crosstrainer är lämpligt. Värm upp i 5–10 minuter och ge sedan järnet i 30 minuter.

Vi har tränignsprogram för löpning, styrketräning, yoga och crossfit – och mycket mer. Hitta ditt nya träningsprogram här och nå målet med din träning.

Efterförbränning

Genom att träna med hög intensitet i både konditions- och styrketräning ser du till att det sker en efterförbränning i din kropp i många timmar efter träningen. Här förbränner du alltså extra kalorier. Det är din belöning för att ha tränat hårt. Vill du bli av med fett runt magen måste du alltså ge allt du har när du tränar. Du SKA bli andfådd, du SKA bli trött, och det SKA också göra (lite) ont.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar