Stretching: När du inte har tid

Du kan faktiskt stretcha ändå, utan att det går en massa extratid!

1 maj 2010 av I FORM

Efter ett långt träningspass är oftast alla goda intentioner om att sluta med en omgång stretchövningar som bortblåsta: duschen drar, magen knorrar och allt annat du måste göra stressar dig så att du helt enkelt inte har tid att stretcha!

Men då har du fel - för stretchövningarna kan faktiskt kombineras med andra aktiviteter.

Ta till exempel duschen efter träningen, det perfekta stället att sträcka ut ordentligt. Prova att böja dig framåt med sträckta ben och tvåla in benen hela vägen ner till anklarna - det känns på baksidan av låren, inte sant?

Håll sträckningen medan du tvålar in ett helt ben, sträck på dig när du tar lite ny tvål och böj dig sedan ner igen. Det kan ju vara så att du inte når anklarna, men då får du tvätta knäna och låren ordentligt istället. Försök också att lyfta upp din fot mot rumpan så att du känner en sträckning på framsidan av låret. Håll sträckningen medan din lediga hand tvålar in foten. Byt hand och fot och gör samma sak med andra foten.

Det finns en mängd andra tänjövningar som du kan göra i duschen - det är bara att pröva sig fram. Du kan göra på samma sätt till exempel i köket medan du lagar mat - för det finns väl inget som hindrar att du sträcker och tänjer lite samtidigt?

Övningen "Att välta väggen" (det ena benet placeras precis bakom kroppen, med hälen i marken, medan du lutar dig fram över det andra böjda benet. Du känner säkert igen övningen från dina turer i skogen, där man ofta ser joggare som försöker välta alla skogens träd medan de sträcker baksidan av benet.) kan kombineras med arbetet vid diskbänken, men se till att inredningen sitter fast ordentligt så att du inte välter köket!

Gör samma sak under den tidsödande hårföningen. Här finns en mängd möjligheter att verkligen utnyttja tiden medan håret torkar.

Om det är tv:n som lockar så har du egentligen ingen giltig anledning att hoppa över stretchingen. Du kan säkert följa med i såpan eller nyheterna även om du stretchar dig igenom kroppens olika zoner. Du behöver ju bara ha ansiktet riktat mot tv:n.

Det handlar alltså bara om att se till att stretcha ordentligt i alla möjliga och omöjliga situationer. Ge fantasin lite spelrum och acceptera att det tar lite längre tid att få ut mjölkpaketet ur kylskåpet om man håller armen bakom nacken, att tvätta benen om man står som en fällkniv i 20 sekunder eller att knyta skorna om man sitter med benen i sträckning.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar