Läs också

Simma dig i form

Kul simsätt

Simträning är mycket mer än att simma fram och tillbaka i en bassäng. Du kan variera träningen genom att göra övningar som är både roliga och teknikförbättrande.

8 april 2015 av I FORM

Övningarna kan göras med eller utan redskap. De vanligaste redskapen är benplattor, handpaddlar, pull buoys och simfötter.

Övningarna här är avsedda att inspirera. Använd dem som byggklossar och sätt ihop ett eget spännande program.

Andas i din egen rytm

Att andas rätt är ett problem för många motionssimmare. Ofta beror det på att de fokuserar för mycket på andningen.

I stället för att andas rytmiskt, till exempel på vart tredje armtag, så finn din egen rytm. Det är inte omöjligt att simma fem armtag utan att andas om du håller ett måttligt tempo.

Framför allt kan du ha nytta av att träna frisim och fjärilsim med så få andetag som möjligt.

Sätt ihop ditt eget simsätt med full fart

För variationens skull kan det vara kul att sätta ihop nya simsätt och skapa din egen stil. Du kan till exempel ta armtag från bröstsim med benspark från frisim eller frisimsarmtag med benspark från fjärilsim.

Variera tempot. Är ni flera kan ni simma i kapp.

Du kan träna benspark och strömlinjeform samtidigt

Inom alla simsätt kan du träna benspark genom att antingen simma på magen, sidan eller ryggen.

När du ligger på magen eller ryggen ska dina armar vara sträckta över huvudet. På så sätt blir du också bättre på att hålla strömlinjeformen i vattnet.

Tränar du frisimssparkar på sidan så lägg övre armen ner längs sidan. Undre armen ska vara sträckt.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar