Leende kvinna sitter på huk med kettlebell

Många av er hoppar i träningskläderna flera gånger i veckan. När ni inte tränar beror det oftast på tidsbrist.  

Så mycket tränar I FORMs läsare

Vi är så stolta över er – alla våra fantastiska läsare! Enligt vår stora hälsoundersökning tränar mer än 40 procent av er nämligen hela 3–4 gånger i veckan. Bra jobbat! Här kan du se om dina träningsrutiner stämmer överens med den genomsnittliga I FORM-läsaren.

9 november 2018 av redaktionen

Över 4 000 av er, fantastiska I FORM-läsare, har deltagit i vår stora hälsoundersökning 2018 och lärt oss om allt från hur ni sover och äter till hur ni ser på er själva. Vi har fått massor av intressanta siffror och lärt känna er mycket bättre.

När det gäller träning handlar det mest om att ni vill hålla er friska och fulla av energi, och att kroppen ska fungera i alla lägen. Oavsett om ni gillar att gå, springa eller träna på gym är anledningen densamma för hälften av er. Ni hoppar i träningskläderna för att få mer ork och energi, medan nästan lika många tränar för att undvika sjukdom och andra problem med kroppen.

Flitiga men stressade

Undersökningen visar att många av er prioriterar träningen högt och kommer iväg flera gånger i veckan. Bra jobbat! Majoriteten av er hoppar faktiskt i träningskläderna hela 3–4 gånger i veckan och kan se fram emot många hälsofördelar. Endast 3,5 procent av er har svarat att ni aldrig tränar. Men kanske kan vi locka er att hoppa i träningskläderna med ett kort och effektivt hemmaträningsprogram? 

Var femte har svarat att ni aldrig hoppar över träningen, men ibland kan det ändå hända. Då är anledningarna oftast brist på tid, energi eller motivation. 


Vill du motivera dig till att träna mer? Då ska du skaffa ett aktivitetsarmband. Kolla vår guide för att välja och använde ett aktivitetsarmband!

Så får du mer tid för träning

Tidsbrist ligger i topp när det gäller vad som hindrar er från att träna. Därför får du här en rad enkla tips för att få mer tid för dig själv – och därmed din träning.

  • Skriv in din träning i kalendern. När du bokar in träning i kalendern blir den lika viktig som om du skulle gå på föräldramöte eller träffa en väninna, så avsätt tid för träning och gör det flera veckor framåt i tiden.
  • Lär dig att säga nej. Tacka nej till saker som inte ger dig något och sänk kraven lite på dig själv. På det viset minskar du på mängden måsten och sociala grejer och det ger automatiskt mer tid.

  • Gör listor. Skriv ner vad du ska göra idag så du får en överblick över det som ska göras. Kanske upptäcker du då att det finns saker som du kan prioritera lägre eller ta bort helt.

  • Prioritera dig själv. Är det familjen som tar all din tid så kom överens med din partner om en eller två fria kvällar i veckan, och att din träning är lika viktig som bankmöten, födelsedagskalas och middagsbjudningar.

  • Utnyttja transporttiden. Spring eller cykla till och från jobbet istället för att ta bilen, så kan du slå två flugor i en smäll när du ändå ska från A till B. Och har du långt till jobbet kanske du kan cykla eller gå en del av vägen.

Läs mer: Så blir du av med 15 kilo fett – utan att träna

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar