Träna intensivt - kom i bättre form

Intervallträning är det bästa sättet att förbättra din kondition, visar forskning.

29 juli 2015 av I FORM

Forskare som har mätt konditionen hos personer före och efter åtta veckors träning med långdistanslöpning samt kort respektive lång intervallträning, drar slutsatsen att intervallträning är långt överlägsen.

Långa intervaller gav bäst resultat

Långvariga intervaller (4 x 4 minuters intervallträning) gav försökspersonerna ett imponerande lyft av konditionen. Efter åtta veckors träning hade deltagarna i genomsnitt förbättrat sig med hela 7,2 procent, även mycket korta intervaller var i stånd att lyfta konditionen markant. Gruppen som tränade 15 x 15 sekunders intervaller förbättrade konditionen med 5,5 procent, medan de testpersoner som sprang i kontinuerligt tempo inte förbättrade konditionen nämnvärt.

Så får du maximalt utbyte av intervallträningen

  • Du ska värma upp ordentligt före, så att muskler, leder och senor är redo för den högintensiva träningen.
  • Pauserna mellan intervallerna bör aldrig vara längre än själva intervallerna, då sjunker pulsen alltför mycket mellan intervallerna.
  • Tempot ska anpassas så att du kan springa lika snabbt under de sista intervallerna som du gjorde under de första.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar