Ta det lugnt - i början

Alltför många är så ivriga att de packar upp maskinen och sätter i gång utan att läsa bruksanvisning och träningsvägledning.

3 februari 2014

Det är viktigt att du lyssnar på din kropp när du börjar träna. Bry dig inte om att det står att en nybörjare ska starta med 20 minuters arbete i lätt tempo. Blir du trött och andfådd efter 2 minuter så är det ditt utgångsläge.

De första veckorna bör du satsa på ett bättre välbefinnande. Resultat ser du efter 4-6 veckor.

Oavsett vilken nivå du ligger på handlar träningen om tre faktorer: frekvens, intensitet och tid.

  • Frekvens - hur ofta du tränar

    Nybörjare ska räkna med minst två, max tre träningsdagar i veckan.


  • Intensitet - hur hårt du tränar

    Intensitet är hastigheten på löpbandet eller antalet kilo du lyfter.


  • Tid - hur länge du tränar.

    Tid kan också avse till det antal gånger du kan lyfta en vikt (upprepningar) och hur många upprepningar du gör (set).


Motivation - det viktigaste

Belöna dig själv när du når ett bestämt mål. Inget är så motiverande som framgång. När du kan cykla 30 minuter utan att låta som ett lokomotiv kan du ge dig själv något du önskat länge.

Blir det allt längre mellan träningspassen kan det vara ett tecken på att du håller på att tröttna. Varför tycker du inte att det är roligt längre? Kanske borde du testa ny musik eller något att komplettera din nuvarande träning med?

Det är bara en tredjedel av de som börjar som fortsätter träningen ett helt år. Lyckligtvis är det lätt att tillhöra den riktiga tredjedelen. Allt som krävs är en smula tålamod och planering. Kämpa på!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar