Kvinna gör push-ups

Träning med egen kroppsvikt är en av de trender som man tror kommer slå stort 2018. 

© iStock

Så tränar vi 2018

Vi kommer att träna hårt och kort och mäta allt vi gör, visar en lista över träningstrender 2018.

9 januari 2018 av Jeanette Linder

Det är populärare än någonsin att träna hårt och kort, och 2018 blir inget undantag. er populært som aldrig før at træne hårdt og kort, og 2018 bliver ingen undtagelse. Varje år publicerar den erkända amerikanska organisationen American College of Sports Medicine (ACSM) en lista över träningstrender som förväntas slå kommande år. Och 2018 är det HIIT-träning som toppar listan.

HIIT står för högintensiv intervallträning och den svettdrypande träningsformen går ut på att man ger järnet i korta intervaller åt gången. Vill du hänga på trenden kan du t ex kasta dig över I FORMs effektiva program, som sätter fart på förbränningen med en kombination av gång och HIIT-träning. 

Självmätning är superhett

En annan av nutida trend som också fortsätter sitt segertåg 2018 är de så kallade wearables såsom sportklockor och aktivitetsarmband, som tar hem tredjeplatsen efter gruppträning. Med dem kan du mäta din dagliga aktivitet och träning, få feedback på dina prestationer och generellt bli motiverad till att röra på dig mer under dagen.

Och det finns en del som tyder på att en liten hjälpreda runt handleden har god effekt. Experter har i alla fall nyligen undersökt hur länge folk fortsätter använda aktivitetsarmband och liknande, och det visade sig att hela 80 procent av användarna höll fast i minst ett halvår. Enligt experterna betyder det att dessa smarta armband hjälper oss att motionera mer.

Låter det lockande kan du just nu få en smart Active Life Tracker med stegräknare när du beställer en prenumeration på I FORM. 

Trendigt att träna hemma

På fjärde- och femteplatsen har ACSM placerat kroppsviktsträning respektive  styrketräning. Det råder alltså inga tvivel om att det är trendigt att vara stark, och den goda nyheten är att du inte behöver släpa dig iväg till gymmet eller investera i massor av redskap. Enkel kroppsviktsträning, som du kan göra hemma på vardagsrumsgolvet, räcker nämligen för att få vältränade muskler. Just nu får du inspiration till hemmaträningen med sex gratis program, när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev.

Här är den samlade topp-10-listan över träningstrender 2018:

1. Högintensiv intervallträning (HIIT)

2. Gruppträning

3. Wearables såsom sportklockor, aktivitetsarmband och skochip.

4. Kroppsviktsträning

5. Styrketräning

6. Utbildad och rutinerad träningspersonal

7. Yoga

8. Personlig träning

9. Träningsprogram för äldre

10. Funktionell träning

Källa: ACSM

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar