Öka farten på promenaden

Det finns starka skäl att trycka lite extra på gaspedalen om du håller på med gång som träningsform. Det visar kanadensisk forskning.

29 juli 2015 av I FORM

Jämfört med gång i vanligt tempo är snabbare gång (i ett tempo som gör det svårt, men inte omöjligt, att prata) två och en halv gånger så effektivt när det gäller ökning av lungkapaciteten. Och enligt forskarna bakom den kanadensiska studien är vanlig gång inte tillräckligt för att få samma hälsoeffekter som vid annan träning - som till exempel att sänka ett förhöjt blodtryck.

Ingen av de två gångformerna dock särskilt effektiv, forskarna rekommenderar därför att i varje fall en del av ens träning är mer intensiv, till exempel i form av löpning, cykling eller simning.

... och gå tillsammans med någon


Ett australiensiskt försök visar nämligen att man går längre när man går i grupp än när man är ensam. Testpersoner i försöket gick under sex minuter cirka 13 procent längre när de gick tillsammans med andra.

Så långt gick testpersonerna


MÄN

  • 653 meter ensamma
  • 734 meter i grupp


KVINNOR

  • 616 meter ensamma
  • 701 meter i grupp

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar