Låt julen bli en motions-motivation

Efter en lång period präglad av social distansering och hemarbete har många svårt att hålla uppe träningen. Snart är det julen och det nya året här så låt oss alla göra en rejäl kraftansträngning och välkomna det nya året med ny motivation.

17 december 2020

Julen är kanske inte en tid som man först och främst förknippar med idrott och träning, men när man tänker efter lite så är det ju faktiskt en hel del spännande idrottsevenemang som äger rum under juldagarna. Och så är det även i år, det har 2020 inte lyckats ta ifrån oss.

Den 26 december kickar Boxing Day igång där 20 matcher i den engelska toppligan Premier League spelas fram till den 30 december och från och med den 25 december till den 5 januari hålls junior-VM i Ishockey.

I en tid präglad av social distansering och hemarbete är idrotten kanske viktigare än någonsin. Det är något som vi människor världen över kan slutas upp vid, om det så sker på datorn, teven eller mobilen. Dessutom är det spännande och inspirerande att se dessa fantastiska talanger ge järnet trots den tuffa period vi befinner oss i.

För den som vill höja spänningen ytterligare finns det över 100 spelsajter i Sverige att välja mellan, exempelvis statliga Svenska Spel som erbjuder livebetting, alltså alternativet att lägga ett bett mitt under en pågående match.

Fokusera på träningens plussidor

Utöver den adrenalinkick en avspark i Premier League ger är det också hög tid att få adrenalinet att flöda av egen fysisk träning. Det är alltid viktigt att röra på sig, men nu när de flesta av oss är stillasittande hela dagarna är det viktigare än någonsin. Nordic Wellness listar exempelvis dessa fördelar: förbättrad sömn, ökat fokus, reducerade stressnivåer, stärkt självförtroende, ökad metabolism, ökat välbefinnande och ökad livslängd.

Även om det är svårt att hålla flåset uppe i dessa regniga dagar där gymmen är stängda så finns det faktiskt goda möjligheter att träna direkt från hemmet. Men då gäller det att plocka fram motivationen, något som faktiskt brukar vara lite lättare efter julens tjocka dagar.

Utöver långa promenader klarar man sig väldigt långt på knäböj, armhävningar och situps. Om det låter tungt med armhävningar så går det alldeles utmärkt att använda exempelvis ett skrivbord eller en diskbänk som armstöd och göra dem lutandes. Det är också bra och effektiv träning.

Det går även utmärkt att träna upp konditionen på hemmaplan. Här är fem enkla knep som iForm har tipsat om tidigare, som det kan vara läge att kika på. Hela passet tar inte längre än 25 minuter och sett till att man inte behöver lägga tid på att åka någonstans, bör de flesta av oss kunna peta in det 2-3 gånger i veckoschemat.

Mobilen kan hjälpa dig

Mobiltelefonen är bra till mycket, även träning. Det finns massor av bra appar för att registrera hur mycket man rör på sig och hur många kalorier man förbränner. Dessa appar hjälper en också att räkna ut hur mycket man borde äta sett i förhållande till sin träning och de mål man har. Om det så handlar om att gå ner i vikt eller att bygga muskler.

Det finns också bra appar när det kommer till meditation, vilket kan vara ett ypperligt plus att addera till sin fysiska träning. Meditation är inte särskilt krångligt och går att göra vart man än befinner sig, även på bussen eller i kassakön. Så länge man har lärt sig att behärska grunderna. En bra app för detta är Headspace, som finns både i en kostnadsfri och i en premiumversion.

Med detta i åtanke, ha en härlig jul så tar vi tag i träningen sen!

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar