Kom ihåg kolhydrater

Är du öm i musklerna efter träning och går det långsamt att forma dem? Ta då en kolhydratdryck.

29 juli 2015 av I FORM

MUSKELSTYRKA

Enligt en ny amerikansk studie stoppar den direkt muskelnedbrytningen som inträffar efter träning. En grupp försökspersoner intog antingen 100 gram flytande kolhydrater eller en artificiellt sötad dryck en timme efter hård träning. Forskarna fann att placebodrycken gjorde att nedbrytningen fortsatte, medan kolhydratdrycken stoppade den. Grunden till att det är så viktigt att inta kolhydrater senast en halvtimme
efter träning är att kroppen vid den tidpunkten reglerar sig själv hormonellt och börjar återuppbygga musklerna. Tillförs inga byggstenar i form av kolhydrater och protein fortsätter muskelnedbrytningen. Det försenar återhämtningen och ger sämre form.

Råden för optimal restitutionskost har ändrat sig en del.

1. Först skulle du dricka vatten. Sedan fann man att vatten inte hade någon effekt.

2. Sedan skulle du äta protein. Protein är fortfarande det bästa för återuppbyggnaden, tyvärr bromsar det bara i ringa grad nedbrytningen.

3. Nu lyder rådet att du ska välja en kolhydratdryck i kombination med protein. Det stoppar nedbrytningen.

Mixa din egen kolhydratdryck:

Blanda lika delar äppeljuice och mineralvatten (skaka först så att kolsyran försvinner). Tillsätt en knivsudd salt och smaka av med citronsaft. Den välsmakande drycken innehåller ca 50
gram kolhyd rater per liter.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar