© IStock

Gör upp med de dåliga ursäkterna

Det finns många skäl att hoppa över träningen. Så många att det faktiskt blir omöjligt att springa. Iform.se har listat de åtta vanligaste undanflykterna. Med våra råd övervinner du dem.

19 december 2011

"Jag har inte tid att träna i dag"
Egentligen är det inte många som har tid till någonting. Om du inte har tid att träna är det för att du inte vill ha tid. Det är en fråga om prioriteringar.

Fråga dig själv vad som är viktigare än 30 minuters träningspass. Tänk på hur bra du mår av att träna och hur mycket energi du får.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

Du kan säkert stuva in lite träning i din vardag utan att det stjälper hela din tillvaro. Om inte, borde du fundera på om du inte tar på dig för mycket. Kanske borde du ge dig själv mer egen tid?

"Jag är så trött när jag kommer hem"

Okej, okej. Det kan vara svårt att känna entusiasm för träning efter en hektisk arbetsdag. Men försök ändå. Du känner dig helt utslagen om du slänger dig framför teven. Ett träningspass har precis motsatt effekt. Den ökar pulsen, rensar hjärnan från stress och gör dig behagligt trött i stället för slutkörd.
Du sover bättre och är piggare på dagarna. Allt som allt är trötthet alltså en dålig ursäkt för att inte träna.

"Det är så tråkigt"
Ditt träningspass är inte tråkigare än du gör den. Tränar du samma sak på samma sätt varje gång blir det tråkigt.

Träna något nytt. Prova dans, aerobics eller karate. Det finns mycket att välja emellan.

"Jag är stressad och måste jobba över"
Träna, för sjutton! Om stress och övertidsarbete är ett allt mer fast inslag i ditt liv är ett träningspass värd sin vikt i guld. Träning är ett av de bästa medlen mot stress. Och den ena undersökningen efter den andra visar att man blir mer kreativ och bättre på att koncentrera sig om man motionerar regelbundet. Löpning är nog den motionsform som ger störst effekt på kortaste tid.

"Aldrig i livet att jag springer nu - regnet öser ju ner!"

Okej, det var genast värre. Men känn efter hur vädret är. Det verkar oftast mycket värre inifrån än när man väl kommer ut. Och ett set vind- och vattentäta löparplagg gör det uthärdligt att springa även i värsta tänkbara väder. Är det verkligen riktigt dåligt väder har de flesta fitnesscenter löpband som är ett bra alternativ till dyblöta skogsstigar. Ett aerobicspass eller några längder i bassängen i simhallen är inte heller så dumt.

"Jag är fortfarande i urusel form. Var är framstegen?"

Ha tålamod! Något av det mest demotiverande är svikna förhoppningar. Det viktiga är att du härdar ut. Följer du våra program kommer du garanterat att uppleva en liten men konstant förbättring av din form. Redan efter 14 dagar kommer du att uppleva märkbara förbättringar.

Om ditt mål är att gå ner i vikt så väg dig inte i tid och otid. I början kommer förmodligen vikten att stiga eftersom muskler väger mer än fett. I stället för att mäta hur långt du är från toppform eller idealvikt, fokusera på de små förbättringarna.

"När barnen har lagt sig är det för sent"

Vem säger att du behöver vänta så länge? Gör din löprunda till en angelägenhet för hela familjen. Din partner tar säkert inte skada av att röra på påkarna och barnen kommer att älska att följa med mamma och pappa på sina cyklar.

Om du springer tillsammans med dina barn lär de sig att motion är kul. Undvik dock att införa prestationskrav i familjemotionen. Då är det lätt att det blir ett tråkigt måste i stället för en social upplevelse.

"Det är så jobbigt..."
Om du tycker att det är för tufft att träna, så överdriver du nog. Det behöver inte göra ont för att vara nyttigt. Om du följer våra nybörjarprogram vänjer du kroppen vid att springa utan att vid någon tidpunkt pressa dig själv över din förmåga. Den långsamma tillvänjningen är A och O om du vill finna och bevara glädjen i att träna.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar