Drick mineralvatten och bli mer uthållig

Studier har redan visat att det är viktigt att tillföra natrium (som finns i salt) under fysisk aktivitet i varma miljöer. Men hur är det med intaget före träning?

29 juli 2015 av I FORM

I ett färskt försök från Nya Zeeland lät man en grupp kvinnliga cyklister genomföra två cykeltest till utmattning i varma miljöer (32 grader). Innan testerna intog kvinnorna ena gången en kraftig natriumlösning (ca 20 gånger kraftigare än en vanlig sportdryck). Resultatet blev att kvinnorna efter att ha intagit den kraftiga lösningen kunde cykla 99 minuter, jämfört med bara 79 minuter efter den svaga natriumlösningen.

Få koll på saltbalansen

  • Drick gärna mineralvatten i stället för kranvatten de sista timmarna före träning - de flesta mineralvatten innehåller nämligen omkring ett halvt gram salt per 100 gram.

  • Alternativt kan du dricka sportdryck och tillsätta en aning salt för att få ut mer av träningen.

  • Om du tränar i hög värme (till exempel på ett spinningpass inomhus) och du svettas kraftigt, kan du undvika en prestationsförlust genom att tillsätta extra salt i den sportdryck som du dricker under själva aktiviteten. Mängden du tillsätter är helt beroende på dina smaklökar, för den salta smaken sätter en naturlig begränsning för hur mycket du kan tillsätta. Som en tumregel kan de flesta tolerera upp till 1 gram salt per liter vätska. Kontrollera hur mycket salt som eventuellt redan finns i din sportdryck och fyll eventuellt på med mer.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar