Varför stå stilla när du borstar tänderna om du istället kan göra squats under tiden?

9 smarta genvägar: Kom i form med dina vardagsrutiner

28 januari 2016

Vad gör du när du står och borstar tänderna? Står stilla och funderar lite över tillvaron? Få av oss tänker på att alla de vardagsrutiner vi gör varje dag, faktiskt kan användas för att träna kroppen lite extra. 

Om du inför några små övningar ihop med det du rutinmässigt gör varje dag, kan du enkelt förbränna massor av extra kalorier och stärka kroppen "gratis". Dessutom kommer din energinivå att öka, eftersom du rör dig i situationer då du annars bara står stilla. På en vecka kan det lätt bli många minuters extra träning.

 

När du borstar tänderna
Det finns ingen anledning att bara stå stilla framför handfatet och bara borsta tänderna – du kan också göra squats under tiden! Gör t ex 20 squats i rad och flytta sedan över tandborsten till andra sidan av munnen, varefter du gör 20 till och sedan flyttar tandborsten igen. Beroende på hur noga du borstar tänderna kan det bli ganska många squats.

Det här får du ut: Squats är godis för benmusklerna då en stor mängd muskelmassa aktiveras och tränas på samma gång. Övningen är särskilt bra för sätesmusklerna. 

 

När du har duschat
Visst rör du dig lite när du torkar kroppen med en handduk efter duschen. Medan du torkar benen kan du dock smyga in en liten övning också. Placera det ena benet framför det andra, så du känner att det sträcker i det främre benet. Stretcha hela vägen upp till rumpan och håll så i 2-3 minuter medan du torkar benet. Därefter byter du ben och upprepar proceduren. 
Tips: Om du inte är så smidig kan du placera benet på toalettlocket, så stretchningen blir lite mindre. Är du däremot mycket smidig, kan du göra övningen medan du klipper tånaglarna.

Det här får du ut: Övningen ger ökad smidighet och minskar risken för muskelbristningar och andra skador.

 

När du lagar mat
Medan maten sjuder så prova att fläta ihop fingrarna bakom huvudet och pressa ut bröstkorgen medan du pressar huvudet bakåt mot händerna. Den här övningen öppnar upp bröstkorgen och blir ännu mer effektiv om du samtidigt sträcker upp huvudet lite mot taket och andas djupt.

Det här får du ut: Dina bröstmuskler blir smidigare och du öppnar upp bröstkorgen som gärna sjunker ihop när du har suttit stilla hela dagen.

 

När du handlar mat
Ska du storhandla kan du lätt få in lite träning medan du letar efter alla varor med kundvagnen. Släpp handtaget med den ena handen så du bara styr kundvagnen med en hand. Se till att hålla handen mitt på handtaget. 

Det här får du ut: Du stärker armar, axlar och mage och ditt handgrepp blir starkare.

 

När du pratar i telefon
Utnyttja tiden du pratar i telefon för att träna din balans. Stå på ett ben genom att dra upp det ena benet en aning bakåt. Räta upp bröstkorgen, dra in hakan och gör nacken lång, medan du håller balansen. Se till att fördela kroppsvikten jämnt över foten. Håll ställningen i 90 sekunder innan du byter till det andra benet.

Det här får du ut: Att stå på ett ben tränar både din balans och musklerna i ankeln och underbenet. 

 

När du tar hand om tvätten
Utnyttja lite av tiden när du väntar på att tvätten ska bli klar genom att sätta dig på knä framför tvättmaskinen. Lägg eventuellt en ihoprullad handduk under knäna för att skona dem. Räta nu upp dig så att dina lår är helt lodräta och du är rak i ryggen. Spänn rumpan, så du tränar den så mycket som möjligt. Håll så i ca 1 minut, pausa kort och upprepa så många gånger du kan.

Det här får du ut: Du tränar både dina lår och rumpan effektivt. Övningen stramar upp och stärker.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar