3 minuter i taget räcker

10 gånger 3 minuters fysisk aktivitet är lika effektivt som ett enda långt träningspass på 30 minuter.

8 oktober 2010 av I FORM

Om du vill vara sund går de flesta rekommendationer ut på att du ska vara aktiv i minst 10 sammanhängande minuter (av den dagliga dosen på 30 minuter), innan det påverkar kroppen.

Men ett amerikanskt forskarlag menar att 10 gånger 3 minuters fysisk aktivitet är lika effektivt. Det sänker blodets fettinnehåll i samma utsträckning som ett enda långt träningspass på 30 minuter.

Totala aktivitetsnivån räknas

Testpersonerna sprang antingen 10 gånger 3 minuter eller 30 minuter i ett sträck med en puls på 70 procent av sin maxpuls. Det motsvarar löpning där du fortfarande kan samtala. Hos båda testgrupperna minskades fettinnehållet, eller triglyceriderna, i blodet lika mycket. Det har direkt konsekvenser för din hälsa eftersom fettinnehållet i blodet sänker risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Vill du främja hälsan är det som avgör alltså den totala aktivitetsnivån per dag och inte hur länge du tränar i ett sträck.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar