...bara dåliga kläder. I FORM lär dig hur du håller fukt och kyla ute och njuter av löpturen också under vinterhalvåret.

Spring i skogen på vintern och få superresultat

Du tränar mer allsidigt och använder andra muskler än du är van vid när du springer i skogen på vintern.

10 januari 2012 av I FORM-redaktionen

Så gör du

Vinterlöpning i skogen är busenkelt. Snöra bara skorna, ge dig ut och vik av ifrån stigen och in mellan träden. På det här sättet får du tränat kroppen mycket mer allsidigt än när du springer på de breda vägarna.

Hitta en runda som är terrängmässigt utmanande, gärna med backar och ojämna passager. Det kan vara en lång runda eller en varierad sträckning på en eller ett par kilometer som du springer flera gånger. Spring cirka 30-45 minuter per pass och se till att du är ordentligt uppvärmd innan du ger dig iväg!

Behållning


Traillöpning är fantastisk konditionsträning samtidigt som du stärker ben och rumpa rejält. Jämfört med löpning på plana vägar utmanar du större delar av din kroppsmuskulatur och tränar balansen.

Utrustning


Du behöver ett par traillöparskor med grova knoppar och smutsavstötande yttre. Välj ett par som påminner om dina vanliga löparskor i sin uppbyggnad så du kan använda dem till vanlig löpning under geggiga dagar också.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar