Lägg upp din egen terrängrunda

På löpturerna i oländig terräng använder du betydligt fler av kroppens muskler och förbränner cirka 50 procent fler kalorier än under löpning på vägar och stigar. Dessutom stärker och använder du dina sinnen på ett nytt sätt. Det höjer humöret ett snäpp och ger samtidigt en komplett och utmanande löpupplevelse.

9 maj 2010 av I FORM-redaktionen

Terränglöpning går ut på att flytta löpturen från vägen ut i terrängen där omkullvälta träd, sumpmark, stora stenar och branta backar utmanar dig både fysiskt och psykiskt. En av de största fördelarna med terränglöpning är att du kan skapa löprundor var som helst. Det är bara din fantasi och din fysiska form som sätter gränserna. Här får du några idéer hur du kan planlägga rutten.

  • Du ska naturligtvis anpassa din runda efter hur långt du kan springa och hur din fysiska styrka är. Trailrunning ställer jämfört med vanlig löpning helt andra krav på fysiken. Till att börja med ska du hitta en balans mellan att springa på skogsstigar och att springa i terrängen.

  • I början kommer det att vara en fördel att springa i ett område som du känner väl, till exempel en närbelägen skog. Genom att utgå från stigarna och med jämna mellanrum göra avstickare i den omgivande terrängen kan du träna upp din förmåga att ta dig fram i mer eller mindre otillgänglig terräng. Efter hand som du blir mer rutinerad kan du sedan ta längre turer ut i naturen.

  • För att göra din träning så effektiv och omväxlande som möjligt är det en god idé att växla mellan olika terrängtyper, så att du till exemepel både springer i skog, på klippor, i sand, i snö, eller vilka möjligheter som fi nns till hands. Det är också en god idé att välja en kuperad terräng, så att du får springa i backar. Backlöpning förbättrar inte bara konditionen, utan tränar även muskulaturen i speciellt underkroppen på ett helt annat och långt mer effektivt sätt än vanlig löpning. Dessutom ger det en annan sinnlig upplevelse.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar