Naturlig löpning - den nya trenden

Barfotalöpning, naturlig löpning och framfotslöpning blir allt vanligare. Men vad betyder orden egentligen? Här får du en snabbguide.

27 maj 2011 av I FORM-redaktionen

Den stora löparflugan just nu är ”naturlig löpning”, där fötterna släpps fria högteknologiska superskor som styr och stödjer varje rörelse och i stället får skor där fötternas muskler kan arbeta mer fritt. Skor för barfotalöpning, naturlig löpning och framfotslöpning (varianter av samma idé) dyker upp överallt.

Naturlig löpning har många namn

Det råder förvirring om vad ”naturlig löpning” egentligen betyder. Förvirringen bottnar i att vi människor springer en aning olika, och därför kan man inte pressa in oss i en mall. En annan aspekt är att vi har vuxit upp i en kultur där det är ovant att gå barfota. Det har gjort fötterna svaga och är orsaken till att de flesta kommer att må bäst i skor. Gemensamt för de olika stilarterna inom naturlig löpning är att de karakteriseras efter den del av foten som man landar på.

Barfotalöpning
Du springer barfota och landar därför mer naturligt på framfoten eller mittfoten.

FiveFingers-löpning.
Du springer i de så kallade Five-Fingers, det vill säga skor som är designade att likna en naken fot och dess rörelse så mycket som möjligt. En minimalistisk sko med tunt gummi under sulan och med tår.

Framfotslöpning
Du landar på framfoten (trampdynan).

Mittfotslöpning.
Du landar mitt på foten. I praktiken innebär det på både häl och framfot.

För- och nackdelar

Läs om vilka fördelar som finns med skor för framfotslöpning jämfört med traditionella löparskor och hitta det alternativ som passar bäst för dig.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar