Mental träning för att klara de stora backarna

Bli redo för att kämpa dig uppför de stora backarna på din löprunda. Tänk positivt och håll fokus!

30 april 2014 av I FORM

  • 1. Spring upp med ett stort leende

    Negativa tankar som "det här klarar jag aldrig" sätter sig som en fysisk begränsning i kroppen. Positiva tankar frigör tvärtom en massa energi, som kan tryckas rätt ner i marken uppför backen. Kväv därför alla negativa tankar genom att välkomna backen och se fram emot att verkligen bli utmanad. Påminn dig själv om varför du springer i backen och gläds åt den superform som väntar vid horisonten, efter att du besegrat backarna vecka efter vecka.

  • 2. Flytta fokus

    Sluta tänka på hur långt det är kvar till toppen. Testa istället att flytta fokus till nuet. Det kan också vara en stor fördel att växla mellan inre och yttre fokus. Vid det inre går du helt enkelt in och ser över kroppens tillstånd. Är axlar och armar avslappnade eller behöver du skaka loss dem lite? Hänger andningen med eller behöver du dra ner lite på tempot? Efter en snabb genomgång och justering av kroppen vänder du blicken utåt och njuter av utsikten, kikar in i fönster eller låter dig uppslukas av nuet på andra sätt. Genom att bestämt växla mellan de olika perspektiven kommer tiden att flyga iväg.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar