Undvik håll med det här enkla knepet

Håll i sidan kan bli irriterande på löprundan, men med det här enkla kroppsknepet är det något du kan slippa. Läs om knepet som kan göra dig fri från den krampande känslan i sidan.

Kvinnor springer i skogen

Irriterande sidohåll kan förstöra den bästa löptur och tvinga dig att stanna och gå åt sidan. Men det är faktiskt möjligt att bli av med den stickande känslan.

De flesta människor andas ut när deras högra fot träffar marken. Det ger ett tryck på levern som är placerad på höger sida. Detta får levern att pressa sig mot mellangärdet och skapa en obehaglig känsla i sidan.

Genom att istället andas ut när vänster fot träffar marken skapar du utrymme för levern och slipper det obehagliga trycket mot mellangärdet.

Det finns många teorier om varför håll i sidan uppstår och förslagen till lösningar är därför också många. En del forskare menar att en krökt rygg kan ge håll – så räta på ryggen och andas vid rätt tidpunkt.

Vi hoppas att det här knepet fungerar för dig.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background