Kvinna med håll i sidan.
© iStock

Läsarnas 8 bästa råd mot håll i sidan

Om du ofta har problem med håll i sidan när du springer, bör du läsa mer här.

22 juni 2017 av Anja Bruneskjold

Har du ofta håll i sidan när du springer? Då finns det hjälp att hämta här. Vi har nämligen samlat ihop läsarnas bästa råd mot håll, så att du kan njuta av din löpning och få ut det bästa utan håll i sidan. Har du kanske också några goda råd att dela med dig av? 

1. Ida Meyer: "Jag äter inget godis eller raffinerat socker mindre än två timmar innan jag ska springa – annars går det åt skogen för mig."

2. Lene D. Jensen: "När jag gjorde lumpen fick vi lära oss att ta en liten sten i handen och klämma på den när vi fick håll. Egentligen var det nog mest för att byta fokus. Det hjälpte i alla fall lite."

3. Dorte Persson: "Jag knyter händerna runt tummarna."

4. Aja Christensen: “Hos mig kommer det nästan alltid mellan 3 km och 6 km. Jag håller ut och gör mig av med det genom att andas ut all luft och så tvingar jag mig själv att göra en mycket lång inandning."

5. Hanna Welling: “Jag minskar tempot och lyfter upp armarna över huvudet en kort stund."

6. Tina Jeppesen: "Jag knyter handen och trycker där jag har håll. Då försvinner det."

7. Johanna Karlsson: "Jag sänker tempot lite och så andas jag in genom näsan och ut genom munnen. Det fungerar varje gång."

8. Kari Lile: "Jag springer aldrig efter en tung måltid."

Kan du lägga till andra råd på listan?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar