Goda råd till dig som tränar i kyla

Det finns ingen anledning att lägga löpträningen på is bara för att det är kallt ute. Kylan gör det förstås mer utmanande att träna, men det finns knep att ta till för att få ut det mesta av träningen. Vi lär dig dem.

3 januari 2011 av I FORM-redaktionen

  • Att springa på halt och ojämnt underlag utmanar dina leder och muskler mycket mer än vid torrt och plant väglag. Du kan få god hjälp på vägen genom att investera i ett par vinterlöparskor.

  • Vinterlöpning ställer stora krav på de muskler som hjälper till att stabilisera. Du kan med fördel träna på balansbräda - det ökar styrka och stabilitet i dina vader och anklar. Träningen på balansbräda gör att du klarar hårdare belastning och fungerar samtidigt som en skadeförebyggande träning.

  • En del upplever att det är svårare att andas ordentligt i den kalla luften. Kroppen arbetar också hårt för att värma den kalla inandningsluften. Bli därför inte förvånad om du upplever att det känns hårdare att löpa i kyla, eller att dina ben känns tyngre än normalt.

  • Kom ihåg att du behöver vätska även om det är kallt. Kall luft kan vara mycket torr, och det innebär att den tar fuktighet från diina lungor. Därmed förlorar du extra mycket vätska via inandningsluften utan att känna dig speciellt törstig.

  • När du springer i kyla är en lager-på-lager-klädsel det absolut bästa. Som ett innersta lager passar ett underställ som isolerar och för svetten bort från kroppen bäst. På så sätt kan du hålla dig både torr och varm. Mellanlagret ska vara av isolerande slag och ytterst ska du ha ett tunt skal som är vind- och vattenavisande samt av ett material som andas.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar