Kvinna springer på landsväg.
© iStock

Går jag ner i vikt av att springa?

Om du inte går ner i vikt av att springa kanske du borde ställa dessa 5 frågor till dig själv.

9 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Går inte löpträningen som du har tänkt dig? Går du inte ner i vikt som du vill? Då kan det vara läge att ställa de här 5 frågorna till dig själv!

1. Dricker jag energidrycker?

Det kan absolut vara bra. Men inte om du bara ska springa 5 km. Då får du bara i dig en massa onödigt socker och kalorier, som du inte behöver.

2. Springer jag samma runda varje gång?

Din kropp behöver utmaningar! Annars blir den kvar på samma nivå – och då går du inte ner i vikt. Du behöver inte testa nya rundor varje gång och pressa kroppen i onödan, men någon gång då och då är det bra att utmana kroppen med något nytt.

3. Springer jag max tre gånger i veckan?

Det är INTE tillräckligt! Om du inte kombinerar löpningen med styrketräning. Om du gärna vill gå ner i vikt ska du träna minst fem gånger i veckan.

4. Ignorerar jag min hunger efter att jag har sprungit?

Som regel blir man vrålhungrig. Men så äter man ingenting. Kroppen behöver energi efter löpturen. Helst protein, så dina muskler kan reparera sig själva så snabbt som möjligt.

5. Är löpning min enda träningsform?

Löpning är superbra men du får ut mycket mer om du kombinerar den med simning, cykling eller styrketräning. Speciellt styrketräning är bra om du vill gå ner i vikt, för då förbränner du ännu mer när du springer.

Tips! Det är bra att springa ute i naturen. Luften är frisk och det finns mycket vackert att titta på.

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar ...

Sätter dina dåliga undanflykter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en löparjacka från Diadora tillsammans med 4 nummer av I FORM OCH ett presentkort på 400 kr från Diadora för endast 149 kr plus porto.

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar