Kvinna som pausar på löprundan.

Om du ser ut så här efter att bara ha sprungit några hundra meter så läs mer här.

© iStock

5 tips för dig som hatar att springa

Springer du (också) bara för att få det gjort så läs mer här. Här får du 5 tips som håller dig motiverad på löprundan.

30 augusti 2017 av Maria Albøg Jespersen

Om du hör till dem som tycker att löpning är tråkigt och gör ont i benen efter bara några få hundra meter så läs de här råden innan du helt lägger ner löpningen som potentiell träningsform.

BRA ERBJUDANDE: Just nu får du en snygg, långärmad träningströja från Craft – perfekt till allt från raska promenader till styrketräning och löpning + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr). 

1. Börja försiktigt

Entusiasm är en god egenskap men om du inte är van att springa ska du helst inte springa längre och mer än kroppen orkar med. Två till tre korta turer i veckan är en bra utgångspunkt, tills senor, leder och bindväv långsamt börjar vänja sig vid belastningen.

Få ett löprogram för nybörjare här.

2. Variera din träning

Välj olika vägar, spring i olika tempo och på olika sorters underlag från gång till gång, så det inte blir enformigt. Det ökar inte bara din motivation, utan gör dig också till en bättre löpare. 

3. Hitta rätt tid för att springa

Vissa människor trivs bäst med att springa på morgonen innan frukosten, medan andra föredrar att bli av med stresshormoner på vägen hem från jobbet. Prova att springa vid olika tidpunkter på dygnet så du får reda på vad som passar dig bäst. 

4. Värm upp ordentligt

Löptränar du när kroppen är kall så riskerar du att skada dig och kan inte prestera optimalt. Fem minuters rask gång med stora armsvingar är minimum innan du börjar springa.

5. Gör träningen rolig

Spring tillsammans med din partner eller en väninna så att löpturen även blir något socialt. Föredrar du att springa själv så kan du lyssna på bra musik eller en ljudbok längs vägen. 

Källor: Women’s Running, I FORM, Aktiv Träning m fl

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar …

Sätter dina dåliga ursäkter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten. 

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en träningströja från Craft tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149 kr plus 49,50 kr i porto (totalt 198,50 kr).

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar