Kan jag springa barfota?

8 juni 2011 av I FORM-redaktionen

Fråga:

Man hör så mycket om löpare som börjat använda FiveFingers eller springer barfota. Men det måste belasta fötterna mycket, är det verkligen bra?


Svar:

Jag anser att det är både sunt och naturligt att springa (nästan) barfota, eftersom vi anatomiskt är skapade för att röra oss utan skor. Fötterna kan röra sig fritt och utnyttja den naturliga stötdämpning som skor i vanliga fall kraftigt begränsar.

Därför kommer många att uppleva att gamla skador försvinner när de börjar springa barfota – eller i FiveFingers, som ger nästan samma känsla. Då tvingas fötterna inte längre in i ett onaturligt löpmönster, där fotens konstruktion inte kommer till sin rätt. Förutom de konkreta löptekniska fördelarna kommer du också att få en helt ny löpupplevelse när du känner underlaget, gräset eller löven med bara tår. Fötterna varseblir underlaget på ett helt nytt sätt som kan ge förnyad energi och glädje med att löpträna.

Men det kräver tillvänjning att springa barfota eller i FiveFingers. Ända från barnsben har vi fått lära oss att packa in fötterna i skor med mjuk häl, stabiliserande kilar och stötdämpning, som har skonat leder, senor och hud på ett sådant sätt att det blir svårt för dem att klara en längre löprunda nakna.

Därför måste du långsamt under de kommande 9–12 månaderna bygga upp din nya löpstil, så att du kan springa längre och längre. I början ska du bara springa korta rundor, de nakna fötterna blir en stor belastning och därför blir du snabbt trött i fötterna.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar