Kan jag äta mig snabbare?

16 mars 2011 av I FORM-redaktionen

Fråga:

Jag springer inte så snabbt som jag skulle vilja. Hur mycket bättre blir jag, om jag följer era kostråd?


Svar:

Låt mig börja med att slå fast att det är viktigt att du tränar optimalt om du vill nå målet snabba löptider. Inte ens de bästa kostvanorna kan kompensera för bristande träning, många timmar i löparskorna är det viktigaste sättet för dig.

Men dåliga kostvanor kan bromsa utvecklingen, därför är det fortfarande extremt viktigt att du äter rätt om du vill prestera optimalt. Utbytet för en löpare är massor av energi, essentiella mikronäringsämnen och en löpningsvänlig kroppsvikt. Du springer 2–3 sekunder snabbare per kilometer för varje kilo fett du blir av med (obs, det gäller bara tills du blir för smal). Om du går ner 5 kilo kan du skära bort ett par minuter på din tid på 10 kilometer.

För att få rätt näringsämnen måste du äta sunt och varierat. Det är omöjligt att bestämma den tidsmässiga vinsten du får genom det, men det är avgörande för din prestationsförmåga att du får tillgång till rikligt med järn, C-vitamin, magnesium och kalium. Dessa näringsämnen påverkar kroppens förmåga till hårt arbete. Oavsett om du tränar lika hårt som en världsmästare kan kroppen inte utveckla de extra blodkroppar som gör dig till en bättre löpare, om du har järnbrist. På samma sätt kan en rad andra ämnen förbättra din prestation om du får tillräckligt.

En sund löparkost består av ett kilo frukt och grönt varje dag, magert kött, massor av fisk, sunda fettämnen och fullkornsprodukter samt 1,5–2 liter vatten – eller mer om du svettas mycket. Du uppnår extra fördelar genom att äta en större måltid med sund energi 1–2 tim före träningen, få i dig kolhydrater under långa rundor och till sist en återhämtningsmåltid efter hård träning.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar