Kvinna svettas efter intervaller.

Intervaller är lösningen om du vill hålla dig ung, visar en studie. 

© iStock

Träna dig yngre med intervaller

När du ger järnet med intervaller under träningen kan de se fram emot att leva betydligt längre, säger forskare.

7 juni 2017 av Jeanette Linder

Det kommer nog inte som en chock för någon att motion är nyttigt för kroppen, men enligt en studie kan du förlänga din levnadsålder markant med en speciell sorts träning. Låter det lockande så är det intervallträning som du ska kasta dig över. Enligt forskarna bromsat det några av de negativa effekterna i kroppen, som kommer med åldern.

BRA ERBJUDANDE: Just nu får du en snygg, långärmad träningströja från Craft – perfekt till allt från raska promenader till styrketräning och löpning + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

Det handlar alltså om att dela upp träningen så att du i korta perioder ger järnet med intervaller. T ex kan du på löprundan växla mellan att spurta allt du kan i 20 sekunder – och därefter jogga i 60 sekunder. Eller så kan du skippa klockan och bara spurta från en lyktstolpe till nästa och sedan gå mellan de nästkommande två lyktstolparna innan du spurtar igen.

Tränar du intervaller regelbundet sätter det igång flera sunda processer som håller kroppen ung, säger forskare. Bland annat förbättrar det din insulinkänslighet så att din risk för diabetes minskar. Det stärker även dina cellers kraftverk, de så kallade mitokondrierna, som hjälper cellerna att skapa energi. Detta bidrar till att motverka några av de åldersrelaterade förändringar som sker i cellerna.

Effekten av intervallträningen visade sig vara stor i studien, så det finns all anledning att ge järnet när du tränar.

Källa: Cell Metabolism

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar …


Sätter dina dåliga ursäkter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.


För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.


För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en träningströja från Craft tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149 kr plus 49,50 kr i porto (totalt 198,50 kr).


Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar