Hur behåller man kraften i benen?

Jag tränar inför marathon och känner att jag inte längre kan springa (korta) snabba rundor och spela fotboll i samma tempo som jag kunde innan jag började långdistansträningen. Det är som att formen har försämrats. Kan det stämma?

15 januari 2015 av I FORM

Tyvärr har det sitt pris att träna upp sig inför ett marathon. För som du upplever, går det ut över din förmåga att sprinta.

Detta betyder inte att formen blivit sämre, utan att du haft fokus på uthålligheten och gjort kroppen redo för långa distanser.

Vid långdistansträning omvandlas en del av de så kallade snabba, explosiva fibrerna i benmusklerna till den uthålliga sorten som du har stor nytta av på långa distanser. Tyvärr innebär detta att du förlorar en del av din explosivitet. Det här upplever alla löpare när de byter distans.

Men det finns två saker du kan göra för att behålla en del av din snabbhet: styrketräna och sprintträna. Det optimerar musklernas förmåga att aktivera de explosiva fibrerna, så du blir bättre på att använda hela muskeln på en gång. Det kommer i viss mån kompensera för det faktum att du får mer uthålliga fibrer till följd av marathonträningen.

Träna styrka och sprint

  • Tung styrketräning av benen 1–2 gånger i veckan, till exempel knäböj och utfall med vikter i händerna, gör musklerna bättre på att "explodera".
  • Sprintträning 1–2 gånger i veckan, där du efter noggrann uppvärmning spurtar 4–6 gånger, 50–75 meter i full fart, kan också öka ditt tempo.



Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar