Finputsa din löpstil i fem enkla steg

Den goda löpupplevelsen står och faller med sättet du springer på. Här får du 5 tips på en bra löpstil OCH programmen som tar dig hela vägen i mål.

28 april 2011 av I FORM

  • 1 Håll kroppen rak
    Undvik att bocka dig framåt medan du springer, utan sträva efter en nästan upprätt kroppshållning. Föreställ dig att du lyfts upp i hjässan som en marionettdocka och skjut sedan höften en aning framåt medan du springer.
  • 2. Spring med korta, snabba steg
    I stället för att kasta dig fram steg för steg är det en god idé att tänka på en snabb avveckling där foten nästan dras upp under höften. Kontrollera gärna din stegfrekvens medan du springer. Idealet ligger på 90 steg med varje ben i minuten.
  • 3. Slappna av i överkroppen
    Det är benen som ska arbeta, så låt axlarna falla ner och armarna röra sig avslappnat fram och tillbaka. Skaka loss armarna så att axlarna faller på plats igen. Under spurter måste armarna involveras mer dynamiskt.
  • 4. Andas djupt ner i magen
    Håll tempot så lågt att andningen hela tiden kan följa med. Det finns inga gränser för hur långsamt du kan och måste springa på de lugna rundorna. Saken är en annan när det spurtas och springs i intervaller. Här sker andningen framför allt ner i bröstet.
  • 5. Variera både underlag och terräng
    Ju mer allsidiga utmaningar som du erbjuder kroppen när du springer, desto bättre tränas den. Samtidigt minskas risken för överbelastningsskador eftersom kroppen påverkas mycket allsidigt.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar