De senaste åren har massor av nyttig mat fått benämningen good mood food.

Ät rätt när du tränar till halvmaraton

För att få ut så mycket som möjligt av din halvmaratonträning är det viktigt att du kompletterar den med mat som ger energi och hjälper dig med återhämtningen.

30 april 2014 av I FORM

När du tränar till halvmaraton kan du ge dig själv och träningen en kick genom att äta rätt – maten ska ge dig energi och hjälpa återhämtningen på bästa sätt. På det viset förbereder du även kroppen för nästa träningspass, så den är så stark som möjligt inför kommande utmaningar.

Strategin är enkel

  • Ät i så god tid före träningspasset att kroppen hinner bearbeta maten och få ner den i tarmarna. Det säkerställer att du får till dig energi under träningen och förhindrar samtidigt att magen blir orolig. För de flesta är det lagom att äta 2–3 timmar före träningen.
  • Precis innan träningen kan det vara bra att lyfta blodsockret med en liten magvänlig måltid. Det kan till exempel vara en banan. Drick ett glas vatten till.
  • Vid tidig morgonträning behöver du inte gå upp mitt i natten och äta. Det är inga problem att träna på fastande mage, eventuellt med en liten måltid precis innan träning.
  • Direkt efter ett träningspass är kroppen mycket tacksam över att få i sig lite näring. Undersökningar visar att återhämtningen är optimal om du inom en halvtimme får i dig vatten och en liten måltid med både proteiner och kolhydrater. I praktiken bör alla huvudmåltider innehålla detta, men är det inte dags för mat direkt efter träning, se då till att åtminstone få i dig en skål med flingor och mjölk eller en grov macka med pålägg.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar