Kvinna spurtar.
Kvinna spurtar

40 sekunder. Mer behövs faktiskt inte för att komma i form - så länge du bara ger allt du har.

© iStock

Kom i form på 40 sekunder

Ja, du läste rätt! Du kan ge din form en quickfix, om du tränar hårt i 2 x 20 sekunder, visar en undersökning.

Snabbaste vägen till bättre form

Ursäkten om att du inte har tid att träna håller inte längre. Det behövs faktiskt inte mer än 40 sekunder för att lyfta din form betydligt, visar en ny undersökning. Så länge du bara ger allt du har.

I en studie skulle inaktiva testpersoner cykla på speciella konditionscyklar designade för intervallträning i 10 minuter åt gången. De skulle cykla stilla och lugnt, med avbrott för 2 gånger 20 sekunder i maxtempo. Träningen genomfördes 3 gånger i veckan, vilket totalt blev 30 minuters träning och alltså bara 2 minuters hårda intervaller per vecka. Ändå förbättrade det deras form med hela 12 procent.

Det som dock överraskade forskarna är att det ger bakslag om du gör fler intervaller än de 2 x 20 sekunderna. Varje extra intervall fick den totala formförbättringen att minska med 5 procent. Det ska forskarna nu undersöka närmare, men en förklaring kan vara att man drar ner på tempot för att spara energi, när man blir ombedd att träna fler än två gånger.

Källa: University of Stirling

Så tränar du på 40 sekunder

Istället för att cykla kan du göra intervallerna genom att gå i en backe på promenaden.

Få inspiration till mer intervallträning här.

Steg 1

Gå i lätt tempo uppför i 6 min.

Steg 2

Spurta så snabbt du över huvud taget kan i 20 sek.

Steg 3

Gå igen i lätt tempo i 3 min. 

Steg 4

Spurta så snabbt du över huvud taget kan i 20 sek.

Tror du inte att det räcker med BARA 40 sekunder för att komma i form? Då kan du räkna ut ditt konditionsvärde före och efter.

KOM IHÅG!

Det är viktigt att vara ordentligt uppvärmd innan du spurtar. Det blir du med backpromenaden i början. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar