Jag saknar självförtroende - hur får jag tillbaka det, undrar en läsare.

Hur ska jag få tillbaka självförtroendet?

Varje gång jag pausar från träningen tappar jag självförtroendet när det gäller träning och tror inte att jag någonsin mer kommer att kunna komma upp i samma prestation igen. Hur kan jag börja tro på mig själv?

2 augusti 2012 av I FORM

Rikke Rønholt om motivation

Jag känner väl igen känslan av att toppformen verkar vara långt borta. Jag upplevde det i allra högsta grad när jag började springa igen efter att ha fött mitt barn med kejsarsnitt. Jag kände mig som en säck potatis – en riktigt stor och tung säck potatis!

För mig var det mycket tufft att komma igång efter den långa pausen från min löpträning, och jag var övertygad om att min kropp och min förmåga för alltid var förändrad. Men även om vi med åldern naturligtvis mister en del av vår fysiska förmåga, försvinner inte våra förutsättningar för alltid. De ligger och väntar i våra muskler, vårt hjärta och våra lungor. Det är bara fråga om att väcka dem till liv igen.

För mig var det faktiskt en tröst att påminna mig själv om att våra resultat är direkt knutna till den form vi är i. Så visst, jag tyckte plötsligt att det var jättetufft att springa 10 kilometer. Men det var inte så konstigt.

Jag vägde 12 kilo mer än jag brukade och tränade två gånger i veckan. Vad hade jag egentligen förväntat mig? Om jag hade kunnat prestera lika mycket som förut hade det varit slöseri med tid med all den träning jag satsat på tidigare! Det är både naturligt och logiskt att det påverkar ditt självförtroende, om du innerst inne vet att du gjort jobbet.

För att bevara ditt idrottsliga självförtroende är det bästa du kan göra att fortsätta träna. Även om det kan finnas perioder då du tar lättare på träningen gör du dig själv en stor tjänst genom att inte sluta helt. Det förebygger skador och den regelbundna träningen gör att steget till toppformen aldrig är för långt ifall du någon gång beslutar dig för att göra den till verklighet.

Du får inte heller glömma att det du kunde förr kommer du att klara igen – även om det naturligtvis krävs att du satsar på det. Dessutom kan det vara klokt att anpassa dina förväntningar till din ansträngning. Kanske har du just för tillfället inte tid att träna mycket, vilket krävs för att kunna genomföra ett halvmaratonlopp – eller vilket mål det nu är du har.

Mitt råd är att du håller fast vid din prioritering, tar konsekvensen och springer lite långsammare. Det allra viktigaste är att du upprätthåller träningen! 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar