En grupp powerwalkar i naturen.
© iStock

Bli redo för gåmaraton

Även om du väljer ett gåmaraton istället för ett klassiskt löpmaraton, krävs det ändå förberedelser och träning. Här får du tips för att göra distansen till en god upplevelse.

14 september 2016 av Therese Zillmer
Det kan vara så att du inte är andfådd när du passerar mållinjen efter ett gåmaraton. Du kan säkert också komma ur sängen nästa morgon utan att känna dig ledbruten, men missta dig inte. Ett gåmaraton kräver intensiv förberedelse och träning om du vill att upplevelsen ska bli behaglig och inte en belastning.


Här får du några goda tips för att lyckas gå de 42,2 km.

Så förbereder du dig för ett gåmaraton

Utrustning 

Du behöver lättviktsskor som andas och har plats för tårna. De ska sitta åt runt hälen.


Förberedelse

Promenader.


Näringsbehov
Du ska äta vanlig, sund, varierad mat. Drick lite, men ofta. Gärna energidryck under själva loppet.


Taktik 
Du kan välja att gå hela vägen, men också utmana dig själv genom att växla mellan att gå och springa en minut i taget.

Behöver du fortfarande bli övertygad om varför du ska satsa på ett gåmaraton? Kolla då in de här 9 fördelarna!

I FORM tipsar:

En stegräknare får dig att gå mer – varje dag!

Vill du gärna röra på dig mer? Då är en stegräknare en genial investering. Den lilla prylen kan nämligen öka din träningsmängd med hela 27 procent.
Ett aktivitetsarmband med stegräknare som denna Active Fit Tracker kan verkligen boosta din aktivitetsnivå. När du hela tiden kan följa hur mycket (eller lite) du har gått, kan du helt enkelt inte låta bli att lägga till extra steg så fort du får tillfälle.

Vill du röra på dig mer i vardagen? Då är ett aktivitetsarmband med stegräknare lösningen för dig! Undersökningar visar att en stegräknare nästan verkar magiskt motiverande. Enligt amerikanska studier kan en stegräknare i sig själv få människor att röra på sig 27 procent mer – eller motsvarande 1,5 km varje dag!

Få aktivitetsarmband med stegräknare till extrapris!

Just nu kan du få ett aktivitetsarmband med stegräknare till specialpris tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Aktivitetsarmbandet, Active Fit Tracker, klarar allt det du behöver när du vill vara mer aktiv:
  • Stegräknare – räknar alla dina steg – hela dagen
  • Obegränsat minne – den minns alla steg du tar, dag för dag, vecka för vecka, månad för månad.
  • Personligt mål – sätt upp ett mål för hur många steg du vill gå och få uppdateringar om hur många som saknas.
  • Inaktivitetsalarm – klockan kan ställas in på att vibrera när du har suttit stilla för länge.
  • Enkel app – få överblick i appen. Den ger dig en överskådlig överblick över dina aktiviteter, så du hela tiden kan se om du når dina mål och vilka dagar och veckor du har rört på dig som mest.

Active Fit Trackerns andra funktioner:

  • Sömnmätare – för dagbok över hur mycket du sover och räknar timmar med djup och lätt sömn.
  • Pulsmätare – kontrollerar och minns din puls dygnet runt.
  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.
  • Notiser – klockan vibrerar diskret när du får ett samtal, sms eller notis på din mobil.
  • Klocka – vanlig klocka med alarmfunktion – i enkel och feminin design och bekväm att ha på sig.
Active Fit Trackern har ett värde av 700 kr. Men du kan få den till ett kraftigt nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i portoavg. Du sparar totalt 935 kr!

SE ERBJUDANDE: Active Fit Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i portoavg

VIDEO: Se din nya Active Fit Tracker med stegräknare i funktion:

Med en stegräknare som hela tiden räknar dina steg blir du supermotiverad att ta trapporna, gå av bussen en hållplats innan – eller resa på dig för att gå och prata med din kollega framför att ropa eller skicka ett mail.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar