Hur skakar jag min rumpa i Zumba?

Jag älskar att dansa zumba, men jag kan inte få min rumpa att skaka som den ska. Hur gör man?

9 februari 2012 av I FORM

Att kunna ”skaka rumpa” är en viktig del av zumba, så det måste du lära dig för att få optimal fettförbränning under träningspassen.

Skillnaden kan vara ända upp till 250 kalorier, beroende på om du får fart på skakningarna eller mer försiktigt tar små steg på stället.

Första steget är att släppa loss skinkorna! De flesta tror att de ska spännas för att rumpan ska bli fylligare, det är tvärtom nästan omöjligt att få igång skakningarna om musklerna är spända.

Spänn magen

Dina magmuskler måste däremot spännas rejält – föreställ dig att du kan ta emot en magsmäll utan att det gör ont. Det är för övrigt ett av skälen till att ditt midjemått blir mycket mindre och du får bättre kontroll över dina magmuskler när du dansar Zumba ofta!

Under tiden du spänner magen och slappnar av i skinkorna börjar du ryckvis röra kroppen från sida till sida. Börja lugnt och öka efterhand hastigheten mer och mer.

Långsamt märker du nu vibrerande vågor genom hela kroppen, och när du börjar bli trött i magmusklerna vet du att du är på rätt väg – övningen är nämligen särskilt tuff för magregionen.

Du kommer att uppleva att du måste träna ett par gånger, men sedan vänjer kroppen sig vid de nya rörelserna, så att du till sist inte behöver tänka, utan bara göra.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar