Två kvinnor går en promenad

Du ska hellre gå en lång, rask promenad istället för att minska ner på kalorierna, enligt en ny studie.

© iStock

En rask promenad får dig att äta mindre

Satsa på motion framför diet, om du vill dra ner på ditt kaloriintag, visar en ny studie.

17 mars 2016 av Tine Sandorf

Nya rön tyder på att motion inte gör dig mer hungrig, som tidigare forskning annars har pekat på.

I en pilotstudie från Loughborough University visade det sig att kvinnor som hade motionerat, efteråt åt mindre än de som hade gått på diet hela dagen.

Diet vs motion

Studien gjordes på 12 kvinnor som ena dagen fick en diet på 836 kalorier fördelat på 9 timmar.

Efteråt åt de buffé medan forskarna studerade hur många kalorier de fick i sig.

En annan dag skulle kvinnorna förbränna de 836 kalorierna genom måttlig motion på ett löpband i 90 minuter, vilket motsvarar en lång, rask promenad. Därefter åt de återigen buffé medan forskarna observerade.

Kvinnorna åt en tredjedel mindre efter promenaden

Det visade sig att kvinnorna åt upp till en tredjedel fler kalorier från buffén på dietdagen jämfört med motionsdagen. De åt nämligen 944 kalorier respektive 660 kalorier.

Forskarna kom också fram till att hungerhormonet ghrelin toppade medan kvinnorna gick på diet, vilket gjorde dem mer hungriga.

Studien banar väg för mer forskning på området, och det blir intressant att se hur motion påverkar hungern på längre sikt. Fram tills dess kan du glädja dig åt att det finns ännu en anledning att gå en långpromenad.

Ha en fin promenad!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar