3 kvinnor pratar på gymmet

Det betyder åldern för din återhämtning

Är du inte 20 längre? Det betyder inget för återhämtningen. Musklerna reagerar lika hos unga och äldre efter hård träning, visar ny studie.

12 mars 2018 av I Form

Även om det känns som att åldern börjar ta ut sin rätt runt 40, så återhämtar du dig faktiskt lika snabbt efter träning som någon i 20-årsåldern.

Forskare har testat en grupp unga och en grupp äldre personer med en snittålder på 22 respektive 47 år för att se hur snabbt deras muskler återhämtade sig efter ett hårt styrketräningspass. Alla var i någorlunda samma form. Med hjälp av blodprover mätte forskarna muskelskador och inflammation i kroppen dagarna efter träningen, och det visade sig inte vara någon skillnad på de två grupperna. Den genomsnittliga styrkeförlusten och den efterföljande återhämtningen gick lika fort för alla testpersoner.

TIPS! Tänk på att fylla på med vatten och extra protein efter ett hårt pass. Det hjälper återhämtningen på traven.

Källa: Journal of Strength and Conditioning Research

Så länge ska du vila

  • Vid låg träningsintensitet (t ex gång, lätt löpning, yoga) är kroppen 100 % återhämtad efter 12–36 timmar.
  • Vid måttlig träningsintensitet (t ex vanlig löpning) är kroppen 100 % återhämtad efter 24–48 timmar.
  • Vid hög träningsintensitet (t ex snabb löpning, grit strength) är kroppen 100 % återhämtad efter 48–72 timmar.
  • Vid mycket hög träningsintensitet (t ex sprint, hård styrketräning) är kroppen 100 % återhämtad efter 72–96 timmar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar