Kvinna tränar på stol.

Träna hela kroppen med tre enkla stolövningar

Det krävs varken lång tid eller mycket utrymme för att få in träning i en hektisk vardag. Med tre enkla stolövningar kan du få tränat hela kroppen på bara 15 minuter.

21 mars 2017 av Jeanette Linder

Trimma hela kroppen med lätta stolövningar

Så tränar du

Gör följande set 3 gånger:

Övning 1

Gör i 1 minut

Övning 2

Gör i 1 minut

Övning 3

Gör i 1 minut

Pausa

i 30 sekunder.

Gör så många repetitioner som möjligt under en minut och ev fler set, om du inte känner dig helt slutkörd. Gör programmet tre gånger i veckan.

Så gör du övningarna

Dips från stol

Startposition: Sätt händerna axelbrett isär på kanten av stolsitsen, så fingrarna pekar framåt, och placera hälarna i golvet.

Så gör du:

  • Håll ryggen rak och nära stolen och böj armarna så dina armbågar pekar bakåt, medan du långsamt sänker bakdelen ner mot golvet. 
  • Sträck ut armarna igen och repetera. 
  • Se hela tiden till att slappna av i axlarna. 

Spiderwoman

Startposition: Placera dig på stolen med knän och händer på sätet.

Så gör du:

  • Luta överkroppen framåt och placera vänster hand i golvet.
  • Sträck upp höger ben så högt som möjligt mot taket. Böj dig sedan tillbaka på sätet och lyft upp överkroppen till startpositionen.
  • Repetera med motsatt hand och ben. Ju mer vikt du lägger framåt, och ju högre du lyfter benet, desto svårare blir övningen.

Spiderwoman

Omvänt diagonallyft med höften uppe

Startposition: Lägg dig på rygg framför stolen och placera fötterna på sätet. Skjut höften uppåt, så din kropp bildar en rak, uppåtgående linje från axel till knä.

Så gör du:

  • Lyft nu höger ben och vänster arm rakt uppåt, samtidigt som du håller uppe höfterna. Skifta därefter till vänster ben och höger arm. Höfterna och rumpan ska hela tiden vara lyfta.

Omvänt diagonallyft med höftskjut

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar