Läs också

Knäböjshopp

kvinna gör tabata
Med den japanska träningstekniken tabata ska du bara träna 4 minuter.

Tabata - Maxa formen på 4 minuter

Glöm alla ursäkter om att inte ha tid att träna - här får du lära dig tabata-övningarna som ger hela kroppen en riktig genomkörare - på bara 4 minuter.

28 april 2016 av I FORM

Så följer du tabata-programmet

Programmet består av fyra tabataintervaller. Ge allt vad du har under 20 sekunder i varje övning, pausa i 10 sekunder och repetera detta åtta gånger. Efter varje intervall tar du en minuts paus, innan du går vidare till nästa.

Detta repeterar du åtta gånger, alltså två rundor med fyra övningar. Vill du köra ännu mer kan du pausa i en minut mellan intervallerna och köra programmet en, eller flera, gånger till. Kom ihåg att värma upp ordentligt!

Det är mycket viktigt att du verkligen pressar dig själv, men kom ihåg att lyssna till din kropp. Om du får ont av någon övning - gör den inte. Har du till exempel ömtåliga knän, ska du vara extra uppmärksam när du gör knäböj och burpees.

Följ programmet tre gånger i veckan för att komma i toppform och se till att alltid ta en vilodag efter varje träningspass, så att kroppen har tid att återhämta sig.

Burpees är en av de övningar där du maximerar din förbränning och ökar din muskelmassa i förhållande till ditt kroppsfett. Men har du koll på tekniken? Få det här!

Alla tabata-övningar under annonsen

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar