Kvinna sitter utomhus, trött och håller sig för huvudet med ena handen.
© iStock

4 saker som förstör din träning

Du tänker garanterat inte på det, men de här 4 misstagen kan förstöra din träning.

22 juni 2017 av Anja Brunekjold

Även om du går till gymmet flera gånger i veckan kan det ändå vara så att du inte får de resultat du vill. Och det kan det finnas en naturlig förklaring till. Vi har hittat 4 överraskande misstag som faktiskt kan förstöra din träning. 

1. Du tränar för mycket

Du låter inte kroppen vila så att den får tid att återhämta sig mellan träningspassen. Det blir till en ond spiral som sannolikt slutar med att du drabbas av en skada.

Lär dig mer om återhämtning här.

2. Du tränar en muskelgrupp åt gången

Du kanske tror att du blir superstark, eller blir smalare på ett visst ställe, om du bara fokuserar på en muskelgrupp åt gången?Försök istället att träna flera muskelgrupper åt gången, det är mycket mer effektivt. T ex kan du göra "stora" övningar som armhävningar och squats, där du jobbar igenom flera muskelgrupper på samma gång.

3. Du tränar samma sak

Gör du alltid samma övningar med samma intensitet? Då underhåller du enbart den form du är i idag – du behöver variation och stegvis större utmaningar för att förbättra din form.

Kanske skulle du testa ett annat gruppass på gymmet? Eller kanske är det smart att lägga in intervaller på din löptur?

4. Du tränar för hårt

Kanske att du lägger på för tunga vikter på viktstången eller springer längre än du egentligen klarar. På det viset stressar du kroppen och dina muskler, vilket gör att det tar längre tid att bli redo för ett nytt träningspass.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar