3 råd för effektivare träning på inlines

Inlineåkning är en av de effektivaste motionsformerna och genom att följa de här tre goda råden kan du få ut ännu mer av din träning.

29 april 2011 av I FORM

  • Åk i olika tempon

    För att få ut mer av inlineåkningen är det bra att sprinta i intervaller. Åk i ett högt, men inte extremt tempo i fem eller tio minuter. Sätt sedan full fart och åk så fort du kan i en minut. Det intensifierar din träning på ett enkelt och väldigt effektivt sätt.


  • Titta på hur skridsko- och skidåkarna gör
    Ett av de största fel som många inlineåkare gör är att de står i stort sett rakt upp, när de åker. Den bästa ställningen när man åker inlines, är att stå som en skridsko- eller skidåkare: det vill säga med näsan, tårna och knäna snett framför varandra. Du skall alltså böja lätt på knäna, så att nässpetsen sticker ut lite framför knäna, som i sin tur sticker ut lite framför tårna. Då åker du betydligt snabbare och blir även mer uthållig än om du intar en "gångposition", när du åker.

  • Bestig backarna

    Om du åker uppför ökar träningsintensiteten. Leta reda på ett par bra platser att åka på där underlaget är bra, till exempel ett ställe med nylagd asfalt. Undvik vägar och stigar med för många ojämnheter eftersom det belastar dina ben onödigt mycket.


Och glöm inte säkerhetsutrustningen!

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar