Annons

Därför ska du låna till ett hemmagym

Träning är en hälsosam investering och det kan inte nog understrykas hur viktigt det är med träning för vårt välmående. Även om vi vet att det är viktigt så tenderar fysisk aktivitet att hamna långt ner på vår prioriteringslista för att tiden helt enkelt inte räcker till alla gånger. Ett hemmagym ökar dock sannolikheten för att träningen ska bli av, men frågan kvarstår: hur ska detta finansieras?

Genom att ha ett välutrustat hemmagym ökar du chanserna för att träningen blir av. Idag finns ett brett utbud av olika träningsredskap som du enkelt anpassar utifrån dina behov och hur det ser ut hemma hos dig. Det finns allt från vikter och yogamattor till rejäla träningsmaskiner.

Men att införskaffa ett ordentligt och snyggt hemmagym, som mäter sig med ett vanligt gym, kan bli kostsamt. Till skillnad från att ha ett gymkort, som du betalar för varje månad, så måste du här lägga ut en klumpsumma och betala för all utrustning. Så hur ska du finansiera alla träningsredskap som du behöver?

Investera i egna träningsredskap

Det kan verka dyrt med ett hemmagym, men gymkort kostar ju också och det blir mycket pengar på ett år, och du kan ganska snabbt tjäna in din investering av träningsredskap som håller hög kvalitet.

Ett annat alternativ, om det är svårt att lägga ut alla pengar på en gång, är att ta ett privatlån. Ett privatlån är ett lån utan säkerhet och kan, i det här fallet, användas för att finansiera hela eller delar av ditt hemmagym. För att du inte ska betala mer än nödvändigt rekommenderar vi att du jämför olika långivare på en jämförelsesajt som exempelvis Sverigekredit som är en av de största aktörerna på marknaden. Då slipper du bemöda dig med att klicka runt på hemsidor för olika banker och får istället all nödvändig information samlat på ett och samma ställe. Kom ihåg att det tillkommer ränta och avgifter när du tar ett lån och det kommer göra att ditt hemmagym i slutändan blir dyrare än om du hade köpt allt kontant direkt.

Det är upp till dig att avgöra om det är värt det eller inte, men om du vet med dig att du skulle träna mer om du hade ett hemmagym så är det en bra investering för hälsan.

Skapa de bästa förutsättningarna

Man ska inte underskatta det faktum att träning har många positiva effekter för vårt psykiska och fysiska välmående. Det finns mycket forskning som visar att fysisk aktivitet gör att vi mår bättre. Vi blir gladare, kreativare, känner oss mindre stressade och kommer ihåg saker bättre. För många är det dock svårt att få tiden att räcka till. Förutom att jobba måste vi ju också så klart lägga tid på familjen och vänner, att laga mat, tvätta och diska. När man sedan är klar vill man ju inget hellre än att bara lägga sig ner i soffan framför en bra serie på Netflix. Då kan det många gånger vara svårt att hitta motivationen till att gå till gymmet.

Men har du ett gym på hemmaplan kan du sänka ribban och skapa helt nya förutsättningar för att träningen faktiskt ska bli av. Så fråga dig själv: Går det att sätta ett pris för hur mycket hälsan är värd?

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Annons
Annons

Minnesvärda upplevelser

Annons

Är du på jakt efter en bostad att hyra?

Annons

Träning med kettlebell är skoj och effektivt

Annons

Få hjälp med maten i en stressig vardag

Annons

Behöver jag en framtidsfullmakt?

Annons

Den (kanske) okända mirakelprodukten för vår hälsa

Annons

5 topp street styles för 2021/2022

Annons

Utlåtanden från specialister: ”Därför tycker terapeuter att detta är den bästa ergonomiska kudden”

Annons

Hälsosamma kostråd för regelbunden träning

Annons

Glöm inte att återhämta dig mellan varven

Annons

Sommaren är till för härliga intressen

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen