Ät dig till starkare muskler

Att satsa på rätt mat är precis lika viktigt som att lyfta tungt när du vill ha större och synligare muskler.

26 augusti 2015 av Irene Brøndum

Tajmingen är helt avgörande när det handlar om att bygga muskler. Se till att äta inom en halvtimme efter ett hårt träningspass.

5 råvaror som bygger upp dina muskler

  • Senap I senapsplantor finns det en steroid med en effekt som liknar den som anabola steroider ger. Senapssteroiderna hjälper till med att bygga upp musklerna och hjälper dem att pressa sig mer.

  • Nötkött Nötkött är mycket proteinrikt och därför perfekt för att bygga muskler. Nötkött innehåller även mer järn än t ex fågel. Järn behövs för att producera hemoglobin, som hjälper till med att transportera runt syre i kroppen. Syret kommer musklerna tillgodo genom att de får möjlighet att pressa sig lite extra.

  • Yoghurt Muskler består av protein och när du tränar behöver du extra mycket av det. Proteinet bevarar och bygger upp dina muskler. Särskilt vissa yoghurtsorter är rika på vassleprotein, som omsätts snabbt av kroppen och blir därmed tillgängligt för musklerna direkt.

  • Skinka och ost Både skinka och ost är mycket rika på aminosyran leucin. Leucin är en förgrenad aminosyra, som är mycket effektiv för att förhindra muskelnedbrytning. Samtidigt stimulerar leucin musklernas tillväxt genom att påverka de stamceller som får musklerna att växa.

  • Ägg Ägg är rika på aminosyran arginin som stimulerar kroppens produktion av ett magtarmhormon som heter GLP-1 (glucagon-like peptide 1). GLP-1 verkar aptitreglerande och fördröjer magsäckstömningen. Du blir alltså mätt när du fyller på med arginin. Därför har du en mindre tendens att kompensera för träningen genom att äta en stor portion kvällsmat eller unna dig en dessert. Och det är väldigt bra.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar