Ida Regitze Krag är hälsoexpert på I FORMs sajter.

Tips! Så bevarar du vitaminerna

Lär dig att ta hand om frukt och grönt på rätt sätt – annars riskerar du att gå miste om massor av nyttiga vitaminer.

9 april 2010

Här får du några tips på förvaring av de vanligaste frukterna och grönsakerna – både i rå och tillagad form.

strongFörvaring av frukt och grönt/strongulliGrundläggande är att frukt och grönt ska förvaras mörkt och kallt./li
liGurka består huvudsakligen av vatten och den är därför mycket känslig för uttorkning. Plasta in den och förvara den i grönsakslådan./li
liÄpplen kan tillsammans med päron, plommon och tomater, hjälpa till att skynda på mognaden hos andra frukter eftersom de utsöndrar stora mängder av ämnet ethylen. Av samma anledning bör du inte förvara dem tillsammans med annan frukt och grönt./li
liTomater mår bäst vid en temperatur på mellan 10 och 15 grader./li
liMorötter och potatis bör förvaras med skalet på. Om du skalar dem och lägger dem i vatten försvinner c-vitaminerna ut i vattnet./li/ul

Många vitaminer sitter precis under skalet, så använd skalaren när du kan. Ju finare du hackar dina grönsaker, desto större överflöd får du och därmed också större förlust av vitaminer.

strongTillagad frukt och grönt/strong
ulliOm du pressar egen juice ska du dricka den ganska omgående eftersom vitaminerna dunstar relativt snabbt. /li
liÅnga din broccoli istället för att koka den, då bevarar du dubbelt så många B- och C-vitaminer./li
liKoka morötter, potatis och rotfrukter med skalet på./li
liOm du har rester; kyl dem så snabbt som möjligt./li/ul

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar