Tillbehöret doserar effekten

Bestämmer du dig för en mental potatiskur så var uppmärksam på mängden protein du äter till potatisen.

7 juli 2015 av I FORM

Äter du för mycket protein tillsammans med potatis hämmas serotoninupptaget. Det beror på att protein innehåller ett ämne som "konkurrerar" med serotoninupptaget. Lite protein måste du dock äta för att hjärnan ska få serotonin. I akuta situationer är det därför bäst att äta potatis separat eller tillsammans med andra kolhydratrika livsmedel, t ex skivade på en grov smörgås eller som ingrediens i en grönsallad.

Är behovet akut är det också bra att snåla på fettet. Det sänker nämligen den hastighet varmed kolhydraterna upptas och minskar därför oavsiktligt den effekt som ett "skott" serotonin ger.

Om du "bara" är ute efter att förebygga humörsvängningar ska du inte äta potatis ensamt utan till något proteinrikt som t ex kött så att effekten blir mildare. Det är också klokt att äta vattenlösliga fibrer (frukt och grönsaker) eller långsamma kolhydrater samtidigt med potatis, vilket stabiliserar blodsockerbalansen. Långsamma kolhydrater finns i mängd i fullkornsprodukter, äpplen, parboiled ris, pasta, bönor, ärtor och linser. När vi talar generellt om förebyggande av humörsvängningar gäller det nämligen också att undvika de stora variationerna i blodsockret.

Alltså: Ät potatis för sig, utan några tillbehör överhuvudtaget, om du är ute efter en effekt just nu, och tillsammans med kött och grönsaker om du vill ha en mer generellt förebyggande effekt.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar