Tanka humörmat

Känner du dig ur gängorna så finns det all anledning att ta en titt på din kost. Rätt mat får inte bara fram leendet på dina läppar - utan får hela dig på alerten.

Humöret påverkas av en mängd faktorer, bl a av maten vi äter. Framför allt vitaminerna B6 och niacin har stor betydelse för humöret. Ett otillräckligt intag under en längre tid kan resultera i nervositet, irritation och i värsta fall i depressioner.

Men problemet är lyckligtvis inte större än att det kan ätas bort. Kött är den viktigaste källan eftersom kroppen själv bildar niacin av aminosyran tryptofan som finns i nästan allt kött.

Det är dock inte bara B6-vitamin och niacin som påverkar humöret. Undersökningar visar att om du äter snabba kolhydrater som bl a finns i kokt potatis och vitt bröd så ökar blodets serotoninhalt. Detta hormon kan via en påverkan av bestämda centra i hjärnan ge humöret en kick. Protein anses ha en liknande effekt. Då är det hormonet dopamin som har ett gynnsamt inflytande på humöret.

Nu har forskare upptäckt ytterligare ett vitamin som ger humöret en kick. Och då kan det till på köpet förbättra ens reaktionstid. Det är B-vitaminet thiamin. I en undersökning fick 120 kvinnor vardera 50 milligram thiamin om dagen i två månader och då konstaterades en märkbar förbättring i deras humör. Samtidigt satte det fart på de små grå hjärncellerna och deras reaktionstid förbättrades.

Thiamin finns i tablettform men störst effekt uppnår du genom att äta dig till det.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar