Mörk choklad

Mörk choklad är helt suveränt för att öka det goda kolesterolet.

21 juni 2013 av I FORM

Viktigaste effekten

Kakaobönan är full av antioxidanter som, liksom spenat, bromsar LDL -kolesterolets skadliga verkningar i kärlen. Försök visar dessutom att den ökar nivåerna av HDL-kolesterol i blodet. Samtidigt är kakaosmöret rikt på enkelomättade fettsyror som både gagnar triglyceridnivåerna och mängden LDL-kolesterol i blodet.

Så äter du den hälsosammast

En god mörk choklad, med 60-80 procent kakao i, utgör ett fint litet mellanmål. I studier har mängden normalt varit större för att visa tydlig effekt. T ex fann
man i en studie att 75 gram mörk choklad om dagen ökar HDL med över 10 procent.

Kolla på omslaget att man använt kakaosmör och inte vanligt smörfett. Choklad med 45-60 procent kakao betecknas också som mörk, men innehåller normalt alldeles för mycket socker.

Besläktade matvaror

Mörk choklad är i en klass för sig. Du hittar dock liknande kvalitéer och antioxidanter i te.

Så här påverkar mörk choklad ditt hjärta

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar