Grönkål skyddar mot bilavgaser

Ät gärna grönkål 2-3 gånger i veckan så skyddar du luftvägarna och får i dig massor av vitaminer och järn.

6 februari 2014 av I FORM

Därför funkar det: Grönkål innehåller ämnet sulforafan, som enligt ny forskning ökar mängden antioxidanter i näsans slemhinnor. Antioxidanter i luftvägarna hjälper till att skydda oss från föroreningar från bland annat bilavgaser och tobaksrök. Grönkål innehåller även dubbelt så mycket kostfiber som kusinen broccoli. Dessutom binder bägge toxiner i tarmen och drar ut dem ur kroppen.

Så mycket ska du äta: Forskarna vet inte vilken mängd som är optimal, men ät gärna grönkål flera gånger i veckan. Det är en bra idé att öka mängden kål gradvis, annars kan du drabbas av en hel del gasbildning.

Så äter du den: Om du inte äter färsk grönkål, kan du i stället köpa den fryst. Innehållet av nyttiga ämnen är ungefär detsamma som i färsk kål. Använder du ett färskt kålhuvud, se till att skölja det ordentligt före användning. Det är viktigt att rengöra kålhuvudet från eventuella jordbakterier. Grönkål kan ätas rå, kokt eller stuvad. Den beska smaken passar väl ihop med både söta, salta och feta matvaror, så du kan äta den med allt från russin till sojasås och crème fraiche.

Bonus: Grönkål innehåller mycket A-vitaminer, C-vitaminer och B-vitaminer samt oorganiskt järn, kalium, folat och kalcium.

Recept med grönkål

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar