Squashpasta med tomatsås
Byt ut din vanliga pasta mot squashpasta och gå ner i vikt.

Med en spiralizer kan du förvandla squash till grönsaksspaghetti, som är mycket nyttigare än den traditionella varianten. 

Squashpasta gör dig slank

Du behöver inte skippa pastan om du gärna vill gå ner ett par kilo. Om du bara byter ut den traditionella pastan mot squashpasta kan du njuta av alla dina favoriträtter och samtidigt gå ner i vikt.

29 maj 2018 av Anne-Cathrine Stærke og Irene Brøndum

Pasta smakar fantastiskt och kan varieras i det oändliga. Speciellt i barnfamiljer är det frestande att ty sig till den italienska varianten, som är enkel att laga och en hit bland de flesta barn. Om du gärna vill gå ner ett par kilo är de gyllene skruvarna och pennen dock inte dina bästa vänner. Men om du byter ut den traditionella pastan mot squashpasta, kan du gå ner i vikt och ändå njuta av alla dina favoriträtter.

Squashpasta kontra vanlig pasta

Den främsta orsaken till att du ska välja squashpasta framför vanlig pasta är att det är mycket färre kalorier i squash. I 100 g traditionell, kokt pasta är det 129 kcal mot endast 17 kcal i motsvarande mängd squashpasta. Du sparar därför hela 112 kcal per 100 gram genom att välja squashpasta framför traditionell pasta. 

Gå ner 1 kg i månaden med squashpasta 

Den stora skillnaden i kaloriinnehållet beror speciellt på att det är många fler kolhydrater i pasta. I 100 gram kokt pasta får du 27 gram kolhydrater, medan det bara är 2,6 gram i 100 gram squash. Därför undviker du massor av kolhydrater genom att välja squashpasta. 

De flesta kommer enkelt upp i 200 gram pasta till middag. Om du äter den mängden pasta eller någon annan typ av stärkelse som ris och potatis varje dag, kan du faktiskt genom att byta till squashpasta uppnå en kaloribesparing som gör att du tappar 1 kg fett i månaden. 

GÅ NER 1 KG I MÅNADEN genom att byta ut pastan mot grönsakspasta. Allt du behöver är en spiralizer! Just nu får du en spiralizer + 3 nummer av I FORM för ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)!

Ett berg av squashpasta

Se här hur mycket squashpasta du kan äta för samma antal kalorier som det är i en vanlig portion pasta. Vi kan avslöja att det är riktigt mycket!

Squashpasta har fler näringsämnen

Förutom att spara in på kalorier och kolhydrater, så får du också fler näringsämnen när du väljer squashpasta framför traditionell pasta. Squash innehåller nämligen både lite A-vitamin och C-vitamin samt mer folat och kalium. Ännu en fördel med att välja squashpasta är att det är lättare att komma up i den rekommenderade mängden på 500 g frukt och grönt per dag.

Tips! Om du vill få lite extra mättnad kan du ev blanda din grönsaksspaghetti med fullkornspasta.

Näringsinnehåll i 100 g squashpasta

Kalorier i squashpasta 17 kcal
Proteiner i squashpasta 1,7 g.
Kolhydrater i squashpasta 2,6 g.
Kostfibre i squash-pasta 1,2 g.
Fedt i squash-pasta 0,2 g.

Hur lagar man squashpasta?

En spiralizer är din bästa vän när du ska göra squashpasta. Med det lilla köksredskapet kan du enkelt förvandla squash och andra grönsaker som morot och rödbeta till nyttiga grönsaksspaghetti. Just nu får du en spiralizer + 3 nummer av I FORM för endast 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr.) . Den stilrena spiralizern har inte bara ett utan hela fyra olika, vassa blad. Med dem väljer du själv hur tjocka dina grönsaksstrimlor ska vara. Ena dagen kan du göra ultratunna strimlor av morot till salladen och nästa breda squashstrimlor till köttfärssåsen. Sätt bara det önskade bladet i spiralizern och så är du redo!  

Se hur den smarta spiralizern fungerar

Kan man frysa squashpasta?

Om du har varit lite ivrig med din spiralizer och gjort lite för mycket squashpasta, kan du frysa in överskottet. Den frysta squashpastan kommer dock att vara ganska vattnig när du tinar den, så du behöver låta den rinna av innan du använder den. Men även om det går att frysa in squashpasta, är färsk squashpasta definitivt att föredra.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar