Sänk risken för artros med 40 procent

Artros är den vanligaste reumatiska ledsjukdomen. Ca 10-15 procent har röntgensynliga artrosförändringar i knän och/eller höfter.

7 juli 2015 av I FORM

MIRAKELKOST

En ny studie med 650 deltagare bekräftar tidigare studier och drar slutsatsen att rikligt med K-vitamin i kosten minskar risken att utveckla artros i knän och händer med hela 40 procent.

Forskarna har undersökt nivån av K-vitamin i blodet och drar slutsatsen att personer med en hög nivå av det här vitaminet har mindre risk att utveckla artros. Forskarna anser att det är fyllokinon, även kallat K1, som har den positiva effekten.

Du hittar framför allt K1 i broccoli, spenat och andra gröna bladgrönsaker, men även i sojaolja, sojabönor och kikärter. Ännu mer K1-vitamin får du om du också ger din mat en grön dos av till exempel persilja eller purjolök. Studien talar inte om hur mycket K1 du ska äta för att få den här positiva effekten, men den rekommenderade dagsdosen av K-vitamin är 70 mikrogram.

Mera K-Vitamin

K-vitamin finns i 2 former, nämligen som fyllokinon (kallat K1) och menakinon (kallat K2), som bildas av bakterierna i tarmen. Fyllokinon finns i växtriket och är fettlösligt. Komplettera därför med lite vegetabilisk olja för att underlätta upptagningen från de gröna källorna.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar